Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wycieczka klas siódmych w Góry Świętokrzyskie

Treść

W dniach 24-25 listopada obie klasy siódme wraz z opiekunami wyruszyły na dwudniową wycieczkę w okolice Kielc. Pogoda była typowo listopadowa - zimno, plucha. Jednak po około godzinie jazdy spostrzegliśmy, że dookoła nas zrobiło się wręcz biało!
Wśród nas zapanował iście świąteczny nastrój. Pierwszym przystankiem było Centrum Nauki Leonarda da Vinci. Pełno w nim było niezwykłych wynalazków i ciekawych doświadczeń, np. mogliśmy policzyć, ile waży woda w naszym organizmie. Podzieliliśmy się na niewielkie grupki i przez półtorej godziny  swobodnie przemieszczaliśmy się po terenie centrum. Kiedy opuściliśmy już to zadziwiające miejsce, śniegu było co niemiara. Nie obyło się więc bez śnieżkowej bitwy…
Następnie zatrzymaliśmy się w Kielcach i wraz z naszym kierowcą, Panem Dariuszem, który jednocześnie był naszym przewodnikiem, dotarliśmy na najdłuższą ulicę Kielc - ul. Henryka Sienkiewicza. Tam mieliśmy około 45 minut na zaspokojenie głodu, a po tym czasie razem zebraliśmy się i ruszyliśmy w dalszą drogę. Trzecią atrakcją przygotowaną przez nasze wychowawczynie było muzeum znajdujące się w starym więzieniu - Centrum Myśli Patriotycznej. I tym razem podzieliliśmy się na grupy, teraz nieco większe. Grupa klasy 7B najpierw uczestniczyła w warsztatach dotyczących powstań w czasie zaborów. Po tych zajęciach udaliśmy się na zwiedzanie muzeum. Nasz przewodnik ciekawie opowiadał o  czasach II wojny światowej i stalinizmu. Myślę jednak, że dużą część uczestników wycieczki najbardziej zainteresował temat tortur i cierpień ówczesnych żołnierzy umieszczanych w karcerach, aby złamać ich psychikę.
Gdy wyszliśmy z muzeum, na zewnątrz było już ciemno i panował przyjemny mrozik (oczywiście, dla osób posiadających czapki i rękawice, bo innym nie było szczególnie miło…) Wszyscy razem wybraliśmy się na spacer ulicami Kielc. Zobaczyliśmy zjawiskowy Pałac Biskupów Krakowskich, Park Miejski oraz Kadzielnię - wielką dolinę, która niegdyś była kamieniołomem. Po obejrzeniu i zwiedzaniu tylu atrakcji byliśmy zmęczeni i zmarznięci. Ruszyliśmy do pensjonatu, w którym zaplanowano nocleg. Kiedy dojechaliśmy na miejsce noclegu, rozpakowaliśmy swoje walizki i torby, a później zjedliśmy kolację i przygotowywaliśmy się do spania… Ha ha, no co wy! Nigdy w życiu! Nie wdawajmy się w szczegóły, ale działo się, oj, działo… Oczywiście, proszę być spokojnym, kochane Panie nauczycielki, byliśmy grzeczni i - co jest do nas niepodobne - spaliśmy! (No, może nie wszyscy… :D) Drugiego dnia wycieczki wcześnie rano zjedliśmy śniadanie, zapakowaliśmy tobołki i ruszyliśmy na dalsze zwiedzanie. Pierwszym przystankiem tego dnia była góra Święty Krzyż. Wraz z Panem Dariuszem i Paniami nauczycielkami wyruszyliśmy zdobyć ten szczyt. Tam znajdował się przepiękny w promieniach słońca Klasztor Misjonarzy Oblatów. Ksiądz, którego imienia, niestety, nie zapamiętałam, oprowadził nas i opowiedział  o historii tegoż klasztoru, w którego podziemiach mieliśmy okazję zobaczyć prawdziwą mumię.
Schodząc z góry, ze względu na śnieg, nie obyło się bez wywrotek i poślizgnięć. Na szczęście do autobusu wróciliśmy cali i zdrowi ku zadowoleniu naszych opiekunów.
Kolejnym punktem podróży był Pałac w Kurozwękach oraz safari  wśród bizonów. Bizony, wbrew naszym lękom, nikogo nie pożarły. Były łagodne i jedynie przyglądały się tej głośnej grupie ludzi, którą stanowiliśmy. Po przygodzie z bizonami udaliśmy się zwiedzać pałac, który początkowo pełnił funkcję zamku obronnego  i należał do pierwszych murowanych budowli w Polsce. Później go przebudowano w pałac z kwadratowym dziedzińcem. Obecnie pełni  rolę komercyjną, tzn. sali weselnej i restauracji, aby można go było utrzymać i pokazać jako dziedzictwo kulturowe.
Największą  atrakcją na koniec wycieczki w zimowej aurze  okazała się pizza w restauracji obok pałacu. Po obiedzie czas było wracać do domu.
Do Kalwarii przyjechaliśmy około godziny 19. Myślę, że była to udana wycieczka, na której bardzo miło i kreatywnie spędziliśmy czas. A w sobotę odsypialiśmy…

Melania Gaura

Wycieczka została dofinansowana ze środków budżetu Państwa w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę - edycja jesienna 2022”.